Historie – Náš příběh

Holandská společnost AutoBinck je jednou z nejstarších firem na světě zabývající se obchodem s automobily. Její historie začíná na počátku 20. století, kdy nadšený motoristický sportovec Walter Joachim Jochems, začal ve své společnosti Auto Palace v Haagu prodávat vozy Mercedes. V roce 1906 byla jeho firma Auto-Palace jen pouhou prodejní kanceláří na haagské adrese Laan van Meerdervoort 10. Stěhování na adresu Houtweg 7 se v roce 1907 stalo začátkem historie nejstaršího dovozce aut v Nizozemí, s koncesemi i v tehdejších holandských koloniích. Walter Joachim Jochems byl rovněž velkým sportovním nadšencem. Se svým 60-koňovým Mercedesem závodil a vyhrával na mnoha soutěžích. V roce 1908 závodil také na nově otevřeném okruhu v Brooklands u Londýna.

1907-1917: Značka Mercedes byla zpočátku nejdůležitější značkou pro Auto-Palace, brzy následována značkami Hansa, Saurer, Itala, Unic a Buick.


Ve 20. letech minulého století se Evropa začala vzpamatovávat ze škod způsobených první světovou válkou. Nizozemí sice jako neutrální země nebyla poškozena, ale ekonomika utrpěla. O práci se tenkrát ucházel i mladičký Pieter Cornelis Lauret. Byl přijat a v roce 1927 se stal ředitelem firmy N.V. Auto-Palace. Éra Laureta byla zlatým věkem firmy Auto-Palace, která zažívala neuvěřitelný rozvoj. Účastnila se prvních poválečných výstav automobilů, například v Kurhausu ve Scheveningen v roce 1920, což byla výstava propojená s kongresem; dále výstavy v haagském ZOO, amsterdamské mezinárodní sportovní výstavy a v roce 1922 i výstavy R.A.I.

Zdálo se, že ekonomická recese v roce 1929 firmu Auto-Palace vážně nepoškodila. Nizozemí mělo za ostatními evropskými zeměmi, pokud šlo o motorizaci, co dohánět. Byla proto i poptávka po nových autech, kterou více než čtyřicet nezávislých dovozců velmi rádo vykrývalo. Na začátku 30. let si pánové Lauret a Paans uvědomili potenciál nové a levné Škody 420. Ze začátku se jim nepodařilo zajistit si dovozní práva, protože je měl dovozce aut Studebaker, L.W. Manson. Klasický americký Studebaker ale v předváděcích místnostech s jednoduchou Škodou moc dobře neladil (model 420 dokonce neměl ani diferenciál), a tak se na přelomu let 1935 a 1936 firma Auto-Palace stala dovozcem aut značky Škoda.


Haagská firma N.V. Auto-Palace byla druhou světovou válkou těžce zasažena. Značka Škoda dokázala dodávat automobily o něco déle, ale v důsledku války se prodej nových vozů časem stejně úplně zastavil. Lauret se snažil udržet firmu na nohou, a tak prodával náhradní díly, zajišťoval opravy a servis. Po osvobození se objevily nové možnosti, protože osobních aut bylo v zemi jen 30 000 a počet nákladních aut za války také klesl. Tisíce zastaralých vozů potřebovaly k uvedení do provozuschopného stavu rozsáhlé opravy. Nový model Škoda 1101 stál za poválečným rozvojem firmy. Rok 1949 byl velmi důležitým z hlediska změn struktury firmy Auto-Palace. Zakladatel Jochems zemřel v roce 1947, načež Pieter Cornelis Lauret v roce 1949 vykoupil podíly spolumajitelů.

1940-1949: Showroom v Haagu by rozšířen díky vzrůstajícím prodejům vozů Škoda 1101, které se v té době prodávali za 4 580 holandských guldenů.


V padesátých letech se situace s obtížnou ekonomickou recesí změnila v nepřerušovaný ekonomický vzestup. Pomalu a postupně rostla kupní síla a mohly se začít prodávat nové modely. Nová škodovka se zdála být tou správnou zbraní, s níž měla firma Auto-Palace vstoupit do dynamických padesátých let. Značka Škoda měla na rychle se rozvíjejícím a stále více konkurenčním trhu slabší pozici a v roce 1950 její prodej značně poklesl. Díky široké nabídce osobních i nákladních automobilů, motocyklů, autobusů a zemědělských strojů dokázala firma Auto-Palace prosperovat i bez značky Škoda. Další milník zaznamenala firmy Auto-Palace v roce 1960, kdy ve věku 58 let umírá Pieter Cornelis Lauret. Vedení firmy téměř okamžitě převzal jeho syn Rolf, kterému bylo 22 let a právě se vrátil ze studií v Americe.


Firma Auto-Palace v sedmdesátých letech expandovala a stala se největším evropským dovozcem vozů MazdaStánek značky Mazda v letech 1970-1979 na holandském autosalonu AutoRAI v pozdních sedmdesátých letech. (obrázek)


Ekonomická recese na začátku osmdesátých let firmě Auto-Palace prakticky nijak neublížila. Objevily se nové výzvy, například obnovený dovoz českých vozů Škoda. V roce 1980 měl jejich dovozce, firma Engelbert, finanční potíže, načež se Lauret rozhodl převzít dovoz vozů Škoda a také polských vozů Polski Fiat a FSO Polonez.

Na začátku devadesátých let umožnil úspěch firmy Auto-Palace-de Binckhorst - díky úspěchům s prodeji značky Mazda – rozvoj nových doplňkových služeb. Výrobci se spojovali, vytvářeli partnerství, zejména co do složitosti. Po fúzi české Škoda s Volkswagen Group byl dovoz škodovek do Holandska předán skupině Pon Holdings. Rolf Lauret ale využil své rozsáhlé kontakty v Československu a u výrobce vozů Mazda se snažil rozběhnout dovoz této značky do Československa. Stal se tak prvním zahraničním podnikatelem, který s tímto druhem podnikání v zemi začal.


Od roku 1991 na českém a slovenském trhu

Skupina AutoPalace zahájila svou činnost na našem území v roce 1991 jako importér a prodejce automobilů značky Mazda a dnes patří mezi dva nejvýznamnější dealery na trhu v ČR. Za 31 let působení na českém a slovenském trhu skupina prodala téměř 195 tisíc vozů. Svým zákazníkům nabízí ve svých čtyřech prodejních centrech v Praze a jednom v Brně a Karlových Varech, prodej automobilů značek – Audi, CUPRA, Ford, Mitsubishi, Mazda, Hyundai, SEAT, Škoda, Opel, Volvo, Peugeot, Volkswagen a Užitkové vozy Volkswagen. Zároveň vlastní dvě pobočky v Bratislavě na Slovensku, kde je prodej a servis zaměřen na vozy značek BMW, Mazda, MINI a Mitsubishi. V současnosti je AutoPalace největším prodejcem vozů Ford, Hyundai, Mazda a Mitsubishi v ČR.

 

Skladové vozy Pobočky a kontakty